:: دوره 2، شماره 3 - ( 8-1394 ) ::
جلد 2 شماره 3 صفحات 41-33 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش هوش معنوی بر سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان
سمانه محمدپور ، خاطره زینلی ، مسلم سیاهپوس منفرد ، بیژن پیرنیا*
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران ، b.pirnia@usc.ac.ir
چکیده:   (7000 مشاهده)

سابقه و هدف: توجه به سرزندگی و نشاط دانشجویان به دلیل تاثیر نیرومند بر جنبه‌­های مختلف زندگی تحصیلی آنها، بسیار مهم است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی بر سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد.
مواد و روش ها: پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری (۱ ماه) با گروه کنترل بود که در زمستان ۱۳۹۴ انجام شد. در این پژوهش ۳۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان به شیوه نمونه‌­گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه گواه (۱۵=n) و آموزش هوش معنوی (۱۵=n) قرار گرفتند و با استفاده از نمونه برگ جمعیت شناختی، پرسشنامه سرزندگی تحصیلی و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ۱۸ سوالی ریف مورد پیش آزمون قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش به مدت ۱۲ جلسه تحت آموزش هوش معنوی قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخله‌­ای دریافت نکرد. در پایان هر دو گروه مورد پس آزمون و ۱ ماه بعد پیگیری قرار گرفتند و داده­‌ها با استفاده از روش تحلیل اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که بین دو گروه گواه و تحت آموزش، هوش معنوی تفاوت معناداری وجود دارد (۰/۰۰۱>P). به طوری که، در گروه آزمایش میانگین نمرات پیش آزمون متغیرهای سرزندگی تحصیلی (۲۵/۴۷) و بهزیستی روانشناختی (۶۹/۰۶) در پس آزمون به ترتیب (۳۰/۸۰) و (۷۶/۰۷) افزایش یافته و در مرحله پیگیری نیز نسبتاً ثابت بودند.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که آموزش هوش معنوی در بهبود سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان موثر می‌­باشد. بنابراین، توجه به این متغیرها در قالب دوره­‌های آموزشی برای دانشجویان پیشنهاد می‌­شود.

واژه‌های کلیدی: آموزش هوش معنوی، سرزندگی تحصیلی، بهزیستی روانشناختی
متن کامل [PDF 498 kb]   (2114 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/9/10 | پذیرش: 1396/10/20 | انتشار: 1397/3/7


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 3 - ( 8-1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها