:: دوره 5، شماره 1 - ( 3-1399 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 26-18 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط فعالیت‌های مذهبی با سلامت جسمانی و روانی دانشجویان پرستاری و مامایی
معصومه انصاری ، شعله ساعد موچشی ، روناک حمزه ای ، فریبا طیری ، مهرداد خالدیان*
مدیریت منابع انسانی، معاونت توسعۀ مدیریت و منابع، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، maolod@gmail.com
چکیده:   (4753 مشاهده)
سابقه و هدف: سلامت دارای چهار بُعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است که بُعد معنوی سلامت از اهمیت بیشتری برخوردار است. با توجه به اینکه حفظ سلامت معنوی، جسمی، روانی و اجتماعی دانشجویان پرستاری به‌عنوان مؤلفه‌های مهم سلامت در ارتقای کارکرد آنها در سازمان‌های بهداشتی و درمانی مؤثر خواهد بود، بر این اساس، هدف این پژوهش بررسی ارتباط فعالیت‌های مذهبی با سلامت جسمانی و روانی دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال ۱۳۹۸ است.
مواد و روش‌ها: نمونه‌­ی پژوهش این مطالعه­‌ی توصیفی-تحلیلی، ۱۸۴ نفر از دانشجویان پرستاری ‌و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان و ابزار پژوهش، پرسشنامه­‌ی "زمینه‌یابی سلامت ویر و شربورن" شامل ۳۶ سوال بسته‌پاسخ است. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS ۲۲ و آزمون‌های آماری کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل و تحلیل واریانس یک­‌طرفه تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: در مطالعه­‌ی حاضر، بین سلامت جسمانی با فعالیت مذهبی و مؤلفه‌های آن، رابطه­‌ی معناداری مشاهده نشد  (۰/۰۵P-value>). بین سلامت روانی با فعالیت مذهبی و مؤلفه‌های آن، رابطه‌­ی معنادار وجود دارد (۰/۰۰۰=P-value). بین فعالیت مذهبی و مؤلفه‌های آن، سلامت جسمانی و سلامت روانی با جنسیت، مقطع تحصیلی، سابقه­‌ی اختلال روانی، وضعیت تأهل و رده­‌ی ‌سنی رابطه­‌ی معناداری مشاهده نشد (۰/۰۵P-value>) اما با ترم تحصیلی دانشجویان رابطه­‌ی معنادار گزارش شد (۰/۰۵P-value<).
نتیجه‌گیری: نظر به "متوسط" بودن سطح سلامت روانی دانشجویان و رابطه‌­ی مستقیم و معنادار بین سلامت روانی با فعالیت مذهبی و مؤلفه‌های آن، لازم است جهت ارتقاء سطح معنویت دانشجویان پرستاری و مامایی برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.
واژه‌های کلیدی: فعالیت مذهبی، سلامت جسمانی، سلامت روانی، دانشجویان پرستاری و مامایی
متن کامل [PDF 708 kb]   (1039 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/5/29 | پذیرش: 1398/9/16 | انتشار: 1398/10/29


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( 3-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها