مدیریت منابع انسانی، معاونت توسعۀ مدیریت و منابع، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، maolod@gmail.com
چکیده: (4753 مشاهده)
سابقه و هدف: سلامت دارای چهار بُعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است که بُعد معنوی سلامت از اهمیت بیشتری برخوردار است. با توجه به اینکه حفظ سلامت معنوی، جسمی، روانی و اجتماعی دانشجویان پرستاری بهعنوان مؤلفههای مهم سلامت در ارتقای کارکرد آنها در سازمانهای بهداشتی و درمانی مؤثر خواهد بود، بر این اساس، هدف این پژوهش بررسی ارتباط فعالیتهای مذهبی با سلامت جسمانی و روانی دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال ۱۳۹۸ است. مواد و روشها: نمونهی پژوهش این مطالعهی توصیفی-تحلیلی، ۱۸۴ نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان و ابزار پژوهش، پرسشنامهی "زمینهیابی سلامت ویر و شربورن" شامل ۳۶ سوال بستهپاسخ است. دادهها با نرمافزار SPSS ۲۲ و آزمونهای آماری کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، t مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: در مطالعهی حاضر، بین سلامت جسمانی با فعالیت مذهبی و مؤلفههای آن، رابطهی معناداری مشاهده نشد (۰/۰۵P-value>). بین سلامت روانی با فعالیت مذهبی و مؤلفههای آن، رابطهی معنادار وجود دارد (۰/۰۰۰=P-value). بین فعالیت مذهبی و مؤلفههای آن، سلامت جسمانی و سلامت روانی با جنسیت، مقطع تحصیلی، سابقهی اختلال روانی، وضعیت تأهل و ردهی سنی رابطهی معناداری مشاهده نشد (۰/۰۵P-value>) اما با ترم تحصیلی دانشجویان رابطهی معنادار گزارش شد (۰/۰۵P-value<). نتیجهگیری:نظر به "متوسط" بودن سطح سلامت روانی دانشجویان و رابطهی مستقیم و معنادار بین سلامت روانی با فعالیت مذهبی و مؤلفههای آن، لازم است جهت ارتقاء سطح معنویت دانشجویان پرستاری و مامایی برنامهریزیهای لازم صورت گیرد.