:: دوره 5، شماره 1 - ( 3-1399 ) ::
جلد 5 شماره 1 صفحات 83-76 برگشت به فهرست نسخه ها
صفات و ویژگی‌های آموزش‌دهنده سلامتی و فراگیر بر اساس تعالیم اسلامی: یک مطالعه مروری روایتی
حامد رضاخانی مقدم ، عبدالله اسدی ، عدیل حمیدوند*
گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران ، a.hamidvand58@gmail.com
چکیده:   (4196 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش فردی یک ارتباط دو طرفه محسوب می­‌شود که برای ایجاد یک ارتباط درست، هدفمند و موفق نیازمند رعایت اصولی از طرف هم مخاطب و هم آموزش­‌دهنده می‌­باشد. این مطالعه مروری با هدف بررسی صفات و ویژگی­‌های آموزش­‌دهنده و مخاطب در برنامه­‌های آموزش سلامت بر اساس تعالیم اسلامی انجام شده است.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر در سال ۱۳۹۷ به شیوه­‌ی مروری روایتی انجام شد که با بررسی منابع معتبر اسلامی سیره و آموزه­‌های پیامبر و امامان در مورد سلامت و تندرستی تهیه گردید. منابعی که برای انجام این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند شامل منابع دست اول، مقالات مرتبط در پایگاه­‌های علمی معتبر مانند Magiran،Noormages ، SID از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۷ و کتب دینی بودند. همچنین کلیدواژه­‌های استفاده شده شامل اسلام، سلامتی، آموزش، فراگیر و آموزش‌­دهنده بودند.
یافته‌ها: بر اساس بررسی­‌های انجام شده ویژگی­‌های آموزش‌­دهنده شامل: سعه صدر، رعایت شخصیت دیگران، تخصص و تعهد، عمل به آموزش­‌هایی که داده می‌­شود، رعایت عدالت در آموزش، تقوا، رعایت نظم و وقت شناسی و غیره. ویژگی­‌های مخاطب نیز عبارت بود از: خوب گوش دادن، جدیت، یادداشت برداری، احترام به مربی، عمل به آن چیزی که یاد گرفته شده، مشورت و غیره.
نتیجه‌گیری: صفات آموزش‌­دهنده و یاد­گیرنده از دیدگاه اسلام در برگیرنده‌­ی اصول فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی است، خداوند در قرآن کریم برای آموزشگر و فراگیر صفاتی را تعیین کرده و در حقیقت آنها را در امر آموزش و یادگیری بدون اصول و راهنما رها نساخته است. پیشنهاد می‌­شود صفات آموزشگر و فراگیر بر اساس تعالیم اسلامی بصورت کتابچه، قبل از آموزش در اختیار آنان قرار بگیرد.
واژه‌های کلیدی: اسلام، آموزش سلامت، آموزشگر سلامت
متن کامل [PDF 426 kb]   (867 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/10/28 | پذیرش: 1399/2/27 | انتشار: 1399/3/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 1 - ( 3-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها