گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران ، a.hamidvand58@gmail.com
چکیده: (4196 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش فردی یک ارتباط دو طرفه محسوب میشود که برای ایجاد یک ارتباط درست، هدفمند و موفق نیازمند رعایت اصولی از طرف هم مخاطب و هم آموزشدهنده میباشد. این مطالعه مروری با هدف بررسی صفات و ویژگیهای آموزشدهنده و مخاطب در برنامههای آموزش سلامت بر اساس تعالیم اسلامی انجام شده است. مواد و روشها: مطالعه حاضر در سال ۱۳۹۷ به شیوهی مروری روایتی انجام شد که با بررسی منابع معتبر اسلامی سیره و آموزههای پیامبر و امامان در مورد سلامت و تندرستی تهیه گردید. منابعی که برای انجام این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند شامل منابع دست اول، مقالات مرتبط در پایگاههای علمی معتبر مانند Magiran،Noormages ، SID از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۷ و کتب دینی بودند. همچنین کلیدواژههای استفاده شده شامل اسلام، سلامتی، آموزش، فراگیر و آموزشدهنده بودند. یافتهها: بر اساس بررسیهای انجام شده ویژگیهای آموزشدهنده شامل: سعه صدر، رعایت شخصیت دیگران، تخصص و تعهد، عمل به آموزشهایی که داده میشود، رعایت عدالت در آموزش، تقوا، رعایت نظم و وقت شناسی و غیره. ویژگیهای مخاطب نیز عبارت بود از: خوب گوش دادن، جدیت، یادداشت برداری، احترام به مربی، عمل به آن چیزی که یاد گرفته شده، مشورت و غیره. نتیجهگیری:صفات آموزشدهنده و یادگیرنده از دیدگاه اسلام در برگیرندهی اصول فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی است، خداوند در قرآن کریم برای آموزشگر و فراگیر صفاتی را تعیین کرده و در حقیقت آنها را در امر آموزش و یادگیری بدون اصول و راهنما رها نساخته است. پیشنهاد میشود صفات آموزشگر و فراگیر بر اساس تعالیم اسلامی بصورت کتابچه، قبل از آموزش در اختیار آنان قرار بگیرد.