دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رﺷﺖ، اﻳﺮان ، kd388@yahoo.com
چکیده: (15 مشاهده)
سابقه و هدف:جراحی یک مداخله تهاجمی و با ریسک عوارض بالا مخصوصا در افراد سالمند میباشد و این موضوع اهمیت تصمیمگیری و ارائه اطلاعات کافی به بیمار را نشان میدهد. لذا این مطالعه با هدف بررسی جنبههای اخلاقی و حقوقی رضایت بر عمل جراحی در بیماران سالمند صورت گرفت. مواد و روشها:این مطالعه یک پژوهش توصیفی- مقطعی است که بر روی ۱۰۰ بیمار بالای ۶۵ سال مراجعهکننده به دو بیمارستان پورسینا و رازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به صورت سرشماری طی سال ۱۴۰۲ انجام شد. اطلاعات این مطالعه از پرونده بیماران که شامل سن، جنسیت، نوع عمل جراحی، فرد امضاکنندهی فرم رضایت، میزان تحصیلات فرد رضایتدهنده و ریسک جراحی از پروندههای بیماران پذیرش شده بود، استخراج شد. در این مطالعه دادههای جمعآوری شده، وارد نرمافزار SPSS نسخه ۲۶ شد. یافتهها:در این مطالعه میانگین سنی افراد ۱۱/۳۲ ± ۷۴/۵۷ سال بوده و فراوانی مرد و زن ۵۰ نفر (۵۰ درصد) بود. بر حسب نوع عمل جراحی ۸۳ درصد موارد بررسیشده، عمل جراحی غیراورژانسی داشتند. بیشترین فراوانی بر حسب فرد امضاکنندهی فرم رضایت مربوط به رده رضایت بیمار و همراه (۶۵ درصد) بود. بیشترین فراوانی مربوط به رده تحصیلات افراد رضایتدهنده، تحصیلات دانشگاهی (۴۲ درصد) بود. بیشترین فراوانی ریسک جراحی مربوط به ریسک زیاد (۴۶ درصد) بود. ۵۰ درصد شرکتکنندگان درک متوسط از فرم رضایت از بیمار داشتند. نتیجهگیری:نتایج این بررسی نشان داد که میزان درک بیماران سالمند از مفاد رضایتنامه متفاوت است؛ بهطوری که نیمی از شرکتکنندگان درک متوسط و حدود ۴۵ درصد، درک زیادی از رضایتنامه داشتهاند. این موضوع نشان میدهد که فرآیند رضایتسنجی در بیماران سالمند نیازمند توجه بیشتر است تا اطمینان حاصل شود که تمامی بیماران درک کافی از اطلاعات ارائه شده دارند.