AU - Atashafrouz, A AU - Azemi, K AU - Amini, M TI - The relationship of spiritual intelligence and religious orientation with happiness Among students of Kharazmi University PT - JOURNAL ARTICLE TA - babol-iahj JN - babol-iahj VO - 2 VI - 3 IP - 3 4099 - http://iahj.ir/article-1-135-fa.html 4100 - http://iahj.ir/article-1-135-fa.pdf SO - babol-iahj 3 AB  - سابقه و هدف: بسیاری از افراد شادکامی و نشاط را به معنای رقص و پایکوبی می‌دانند، اما شادکامی حقیقی را باید در روح و روان جست و این شادی می‌تواند از طریق اعتقادات و جهت‌گیری‌های مذهبی حاصل گردد. بر این اساس پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه هوش معنوی و جهت‌گیری مذهبی با شادکامی دانشجویان انجام شد. مواد و روش ها: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه خوارزمی بود که از میان آنها ۲۸۸ نفر با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای، متناسب با حجم و با استفاده از فرمول کوکران به پرسشنامه‌های هوش معنویKing ، جهت‌گیری مذهبی آلپورت و مقیاس شادکامی آکسفورد پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از نرم‌­افزار ۲۲SPSS و با کمک آمار توصیفی، آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و آزمون t مستقل مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد هوش معنوی (۰/۰۳p= و ۰/۲۴r=) و مؤلفه جهت‌گیری مذهبی درونی (۰/۰۰۶p= و ۰/۰۳۱r=) با متغیر شادکامی رابطه مثبت معناداری دارند. اما بین مؤلفه جهت‌گیری مذهبی بیرونی با شادکامی رابطه معناداری دیده نشد (۰/۳۰p= و ۰/۱۱r=). همچنین، هوش معنوی، جهت‌گیری مذهبی درونی و بیرونی به ترتیب ۰/۶۹۹، ۰/۰۹۶ و ۰/۰۶۲ از واریانس شادکامی را پیش‌بینی کردند. علاوه بر این، بین دانشجویان دختر و پسر در جهت‌گیری مذهبی، هوش معنوی و شادکامی تفاوت معناداری وجود ندارد. نتیجه گیری: نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که هوش معنوی، بیشترین سهم را در تبیین تاب آوری دانشجویان دارد. در نهایت، می‌توان گفت افراد داری جهت گیری مذهبی درونی، که تنها برای منافع شخصی تظاهر به دین داری نمی کنند و افراد دارای هوش معنوی بالا، از شادکامی بالاتری برخوردارند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - babol-iahj PG - 7 PT - Research YR - 2015