Islam and Health Journal
نشریه اسلام و سلامت
IHJ
Literature & Humanities
http://iahj.ir
1
admin
9
10
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1399
5
1
gregorian
2020
8
1
5
2
online
1
fulltext
fa
تحلیل محتوای کتابهای آموزش قرآن کل دوره ابتدایی بر اساس مؤلفههای نظام سلامت
Content analysis of teaching books on Qur'an in all elementary schools based on the components of the health system
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Times New Roman;"><strong><span style="color:#336699;">سابقه و هدف:</span></strong> دوره ابتدایی، یکی از مهم­ترین دوره­های تحصیلی می­باشد و نقش مهمی در آشنا شدن دانش­آموزان با عقاید دینی و به­ویژه آموزش قرآن دارد. بنابراین هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتاب­های آموزش قرآن کل دوره ابتدایی بر اساس مولفه­های نظام سلامت است.<br>
<strong><span style="color:#336699;">مواد و روشها:</span></strong> در این مطالعه توصیفی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کل کتاب­های آموزش قرآن دوره ابتدایی سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ است. ابزار پژوهش "آنتروپی شانون <span dir="LTR">(Shanon Entropy)</span><span dir="LTR">"</span> می­باشد.<br>
<strong><span style="color:#336699;">یافتهها: </span></strong>نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد که در بررسی کل ۶ کتاب آموزش قرآن دوره ابتدایی، مولفه­ی مربوط به سلامت روانی با ۲۱۲ مورد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده و کمترین مقدار مربوط به محیط زیست با ۲ فراوانی است.<br>
<strong><span dir="RTL"><span style="color:#336699;">نتیجهگیری:</span></span></strong> <span dir="RTL">در تحلیل محتوای کل کتب آموزش قرآن، مؤلفههای سلامت روان و سلامت تغذیه در مؤلفههای تحول نظام سلامت از محوریت مرکزی برخوردار است؛ اما توجه به سلامت محیط زیست، تحرک بدنی، حوادث ایمنی،</span> <span dir="RTL">رفتارهای پرخطر، کنترل و پیشگیری از بیماریها و معلولیت در حد مطلوب نیست و لازم است این مؤلفهها مورد توجه دست­اندرکاران و مولفان کتب درسی قرار گیرد. لذا برنامه­ریزی و تدوین دروس و کتاب­های تکمیلی مرتبط با قرآن و مفاهیم قرآنی و مؤلفه­های آن در دوره­های ابتدایی برای دبیران دروس تخصصی این پایه در ارتباط با قرآن، مفاهیم قرآنی و مؤلفه­های نظام سلامت پیشنهاد می­شود</span>.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:Times New Roman;"><strong>Introduction:</strong> Elementary period is one of the most important periods and plays a vital role in acquainting students with religious beliefs, especially Qur'an teaching. Therefore, the aim of this study was to analyze the content of textbooks teaching Qur'an in all elementary schools based on the components of the health system.<br>
<strong>Methods:</strong> In this descriptive study, the content analysis method was used. The statistical population of the current study was all textbooks teaching Qur'an in the elementary schools during academic year of 2018-2019. The research tool was "Shanon Entropy<span dir="RTL">"</span>.<br>
<strong>Findings:</strong> The results of “Shannon Entropy” content analysis of all 6 textbooks teaching Qur'an in the elementary schools showed that the component related to mental health had the highest frequency (n=212), and the lowest frequency (n=2) was related to the environment.<br>
<strong>Conclusion:</strong> In analyzing the content of all textbooks teaching Qur'an, the components of mental health and nutritional health are central in health system transformation; however, paying attention to the environmental health, physical activity, safety accidents, control and prevention of diseases, high-risk behaviors and disabilities is not desirable, and these components need to be considered by the authorities and authors of textbooks. Hence, planning and compiling courses and supplementary books related to the Qur'an and Qur'anic concepts and its components during elementary periods are recommended for teachers who teach these technical courses including Qur'an, Qur'anic concepts and components of the health system.</span></span></div>
آموزش بهداشت, ارتقای سلامت, آموزش قرآن, نظام سلامت, دوره ابتدایی
Health education, Health promotion, Qur'an teaching, Health system, Elementary school
31
41
http://iahj.ir/browse.php?a_code=A-10-282-1&slc_lang=fa&sid=1
Mohammad
Azimi
محمد
عظیمی
Mohammadazimi19861986@gmail.com
10031947532846001971
10031947532846001971
Yes
Department of Elementary Education, Farhangian University, Tehran, Iran
گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران