دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران ، fallahyazd@iauyazd.ac.ir
چکیده: (1371 مشاهده)
سابقه و هدف:سبکهای مقابلهای، تلاشهای شناختی و رفتاری است که افراد در موارد استرسزا برای کنار آمدن با مشکلات خود به کار میبرند و نقش اساسی در سلامت جسمانی و روانی آنها ایفا میکند. یکی از گونههای سبکهای مقابلهای، سبک مقابله اسلامی است. هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی و اعتبارسنجی بسته آموزشی سبک مقابله اسلامی در مواجه با بیماری کرونا در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود. مواد و روشها:این پژوهش از نوع پژوهش اکتشافی پیمایشی است. در مرحلهی کیفی پژوهش حاضر، برای دستیابی به مدل مفهومی، از روش تحلیل شبکه مضامین استفاده شد. در مرحله کمّی پژوهش، برای اعتبارسنجی الگوی نهایی سبک مقابله اسلامی، پرسشنامهای تهیه و از نظر خبرگان آگاه جهت اصلاح این الگو و سایر مضامین مستخرج در سوالات پژوهش استفاده شد. در مرحله کیفی ابزار اصلی گردآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. درنهایت مرحله اول با استفاده از روش تحلیل مضمون دادههای کیفی با روش مصاحبه نیمه ساختاریافته شناسایی شدند و مرحله دوم با توجه به دادههای کیفی حاصل از تحلیل مضمون، شبکه مضامین با استفاده از نرمافزار MAXQDA ارائه گردید. یافتهها:NFI برای این مدل برابر با ۰/۹۸، NNFI برای آن برابر با ۰/۹۹ و IFI برابر با ۰/۹۹ هست که در اینجا مقادیر شاخصها بیش از ۰/۹ است، دادهها بهخوبی میتوانند مدل را برازش کنند. نتیجهگیری:بر اساس نتایج، روایی همگرایی واگرایی بسته آموزشی مورد تائید است؛ بنابراین میتواند مورد توجه مراکز بهداشت و درمان قرار گیرد.
Aghamohammadi M, Fallah M H, Nazari A, Asimozneb A. Designing and evaluating the educational package of Islamic coping style confronting Coronavirus disease. IHJ 2023; 8 (2) :20-34 URL: http://iahj.ir/article-1-303-fa.html
آقامحمدی مژگان، فلاح محمد حسین، نظری علی، عاصی مذنب ابوالقاسم. طراحی و اعتبارسنجی بسته آموزشی سبک مقابله اسلامی در مواجهه با بیماری کرونا. نشریه اسلام و سلامت. 1402; 8 (2) :20-34