%0 Journal Article %A Azimi, Mohammad %T Content analysis of teaching books on Qur'an in all elementary schools based on the components of the health system %J Islam and Health Journal %V 5 %N 2 %U http://iahj.ir/article-1-210-fa.html %R %D 2020 %K Health education, Health promotion, Qur'an teaching, Health system, Elementary school, %X سابقه و هدف: دوره ابتدایی، یکی از مهم‌­ترین دوره­‌های تحصیلی می‌­باشد و نقش مهمی در آشنا شدن دانش‌­آموزان با عقاید دینی و به‌­ویژه آموزش قرآن دارد. بنابراین هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتاب­‌های آموزش قرآن کل دوره ابتدایی بر اساس مولفه­‌های نظام سلامت است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کل کتاب­‌های آموزش قرآن دوره ابتدایی سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ است. ابزار پژوهش "آنتروپی شانون (Shanon Entropy)" می‌­باشد. یافته‌ها: نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد که در بررسی کل ۶ کتاب آموزش قرآن دوره ابتدایی، مولفه‌­ی مربوط به سلامت روانی با ۲۱۲ مورد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده و کمترین مقدار مربوط به محیط زیست با ۲ فراوانی است. نتیجه‌گیری: در تحلیل محتوای کل کتب آموزش قرآن، مؤلفه‌های سلامت روان و سلامت تغذیه در مؤلفه‌های تحول نظام سلامت از محوریت مرکزی برخوردار است؛ اما توجه به سلامت محیط زیست، تحرک بدنی، حوادث ایمنی، رفتارهای پرخطر، کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و معلولیت در حد مطلوب نیست و لازم است این مؤلفه‌ها مورد توجه دست‌­اندرکاران و مولفان کتب درسی قرار گیرد. لذا برنامه‌­ریزی و تدوین دروس و کتاب­‌های تکمیلی مرتبط با قرآن و مفاهیم قرآنی و مؤلفه‌­های آن در دوره­‌های ابتدایی برای دبیران دروس تخصصی این پایه در ارتباط با قرآن، مفاهیم قرآنی و مؤلفه‌­های نظام سلامت پیشنهاد می­‌شود. %> http://iahj.ir/article-1-210-fa.pdf %P 31-41 %& 31 %! Analysis of teaching books on Qur'an in health system %9 Research %L A-10-282-1 %+ Department of Elementary Education, Farhangian University, Tehran, Iran %G eng %@ 9 %[ 2020