دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران ، b.pirnia@usc.ac.ir
چکیده: (7010 مشاهده)
سابقه و هدف: توجه به سرزندگی و نشاط دانشجویان به دلیل تاثیر نیرومند بر جنبههای مختلف زندگی تحصیلی آنها، بسیار مهم است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش معنوی بر سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری (۱ ماه) با گروه کنترل بود که در زمستان ۱۳۹۴ انجام شد. در این پژوهش ۳۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه گواه (۱۵=n) و آموزش هوش معنوی (۱۵=n) قرار گرفتند و با استفاده از نمونه برگ جمعیت شناختی، پرسشنامه سرزندگی تحصیلی و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ۱۸ سوالی ریف مورد پیش آزمون قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش به مدت ۱۲ جلسه تحت آموزش هوش معنوی قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. در پایان هر دو گروه مورد پس آزمون و ۱ ماه بعد پیگیری قرار گرفتند و دادهها با استفاده از روش تحلیل اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین دو گروه گواه و تحت آموزش، هوش معنوی تفاوت معناداری وجود دارد (۰/۰۰۱>P). به طوری که، در گروه آزمایش میانگین نمرات پیش آزمون متغیرهای سرزندگی تحصیلی (۲۵/۴۷) و بهزیستی روانشناختی (۶۹/۰۶) در پس آزمون به ترتیب (۳۰/۸۰) و (۷۶/۰۷) افزایش یافته و در مرحله پیگیری نیز نسبتاً ثابت بودند. نتیجه گیری:نتایج نشان داد که آموزش هوش معنوی در بهبود سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان موثر میباشد. بنابراین، توجه به این متغیرها در قالب دورههای آموزشی برای دانشجویان پیشنهاد میشود.
Mohamadpour S, Zeinali K, Siahpoosh Monfared M, Pirnia B. Effectiveness of spiritual intelligence training on academic vitality and psychological well-being of students. IHJ 2015; 2 (3) :33-41 URL: http://iahj.ir/article-1-125-fa.html
محمدپور سمانه، زینلی خاطره، سیاهپوس منفرد مسلم، پیرنیا بیژن. اثربخشی آموزش هوش معنوی بر سرزندگی تحصیلی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان . نشریه اسلام و سلامت. 1394; 2 (3) :33-41