[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 2 - ( 6-1398 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 25-33 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش انواع سبک‌های هویت و خودکارآمدی در پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی
پریسا کلاهی ، مریم عاقل مسجدی ، سیده بیتا میرغفاری ، سهیلا رحمانی ، سمانه محمدپور*
گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. ، Mohamadpour.samaneh@yahoo.com
چکیده:   (85 مشاهده)
سابقه و هدف: توجه به صفات و حالات روانشناختی که بر سلامت، بهبود عملکرد و سازگاری دانشجویان موثر هستند، بسیار مهم است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش انواع سبک‌­های هویت و خودکارآمدی در پیش‌­بینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر توصیفی مقطعی از نوع همبستگی بود. در این پژوهش ۳۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران از ابتدای مهر تا پایان آبان ماه سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ به روش خوشه‌­ای چندمرحله­‌ای انتخاب شدند. جمع­‌آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه جمعیت‌­شناختی، مقیاس بهزیستی روانشناختی، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی و پرسشنامه سبک­‌های هویت برزونسکی انجام گرفت. برای تحلیل داده‌­ها از شاخص­‌های آمار توصیفی و استنباطی با نرم افزار SPSS-۲۰ استفاده شد.
یافته‌ها: یافته­‌ها نشان داد که بین نمره کل بهزیستی روانشناختی با خودکارآمدی (۰/۴۸ r=)، هویت اطلاعاتی (۰/۳۷ r=)، سبک هویت هنجاری (۰/۳۱ r=) و تعهد (۰/۲۳ r=) در سطح (۰/۰۱p<) رابطه مثبت معنادار و بین بهزیستی روانشناختی با سبک هویت سردرگم/ اجتنابی (۰/۱۳r=-) در سطح (۰/۰۵p<) رابطه منفی معنادار وجود دارد. هم­چنین خودکارآمدی، سبک هویت اطلاعاتی و سبک هویت هنجاری به صورت مثبت و مستقیم بهزیستی روانشناختی را پیش­‌بینی می‌­نمایند و هویت سردرگم/ اجتنابی منفی به صورت معکوس بهزیستی روانشناختی را پیش‌­بینی می‌­نماید.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد برنامه­‌های مداخله­‌ای و آموزشی مناسب به منظور بهبود نوع هویت و تسهیل فرآیند هویت­‌یابی در دانشجویان تاثیرگذار می‌­باشد. هم­چنین، آموزش مهارت­‌های مختلف و توسعه مراکز مشاوره دانشجویی با هدف افزایش خودکارآمدی و حالات روانشناختی مثبت در دانشجویان سودمند خواهد بود. لذا پیشنهاد می‌­شود بر اساس نتایج چنین پژوهش‌هایی، برنامه­‌های مداخله‌­ای و آموزشی مناسب به منظور بهبود نوع هویت و تسهیل فرآیند هویت‌­یابی و ارتقا خودکارآمدی در دانشجویان طراحی گردد.
واژه‌های کلیدی: بهزیستی روانشناختی، خودکارآمدی، انواع سبک‌های هویت
متن کامل [PDF 813 kb]   (23 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kolahi P, Aghel Masjedi M, Mirghafari S B, Rahmani S, Mohamadpour S. The role of identity and self-efficacy styles in predicting psychological well-being. IHJ. 2019; 4 (2) :25-33
URL: http://iahj.ir/article-1-164-fa.html

کلاهی پریسا، عاقل مسجدی مریم، میرغفاری سیده بیتا، رحمانی سهیلا، محمدپور سمانه. نقش انواع سبک‌های هویت و خودکارآمدی در پیش‌بینی بهزیستی روانشناختی. نشریه اسلام و سلامت. 1398; 4 (2) :25-33

URL: http://iahj.ir/article-1-164-fa.html



دوره 4، شماره 2 - ( 6-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اسلام و سلامت Islam And Health Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4006