دانشکده مجازی مدیریت و آمورش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، M_Taherian@sbmu.ac.ir
چکیده: (2059 مشاهده)
سابقه و هدف:امروزه با کمک انقلاب الکترونیکی، انقلابی در حوزه تعلیم و تربیت در حال رخداد است. آموزش مبتنی بر مولتیمدیا، درک مطالب و یادداری فراگیران را افزایش میدهد. با توجه به اینکه در هزاره سوم از چندرسانهایها بهطور گسترده در امر آموزش استفاده میشود، هدف از این تحقیق بررسی نقش رنگها در ارتقاء یاددهی-یادگیری با تکنولوژیهای نوین و الگوسازی بر اساس آموزههای قرآنی و احادیث به روش بررسی تطبیقی است. مواد و روشها:در این تحقیق در جهت شناسایی نقش رنگها در سلامت آموزش هزاره سوم از روش تحقیق کیفی استفاده شده است. بدین ترتیب که در گام اول به روش کتابخانهای و با رویکرد مرور متون به بررسی مفهوم و اقسام رنگ در مفاهیم قرآنی و دینی پرداخته شد و در گام دوم با استفاده از الگوسازی مفهومی تأثیر رنگها در آموزش هزاره سوم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و فاکتورهای اثرگذار داخلی بر آموزش مورد شناسایی قرار گرفت. یافتهها:در بازتاب هنری قرآن، رنگ و تصویرسازی نقش خاصی ایفا میکند و آن را دلالت بر قدرت الهی و ربانی میداند. همچنین در بحث تکنولوژیهای نوین، انتخاب رنگ مناسب میتواند سبب افزایش خوانایی متن بر روی صفحه نمایش و مزایایی مثل به حداقل رسیدن بار شناختی و مانایی یادگیری شود و یکی از مؤثرترین راههای افزایش تعامل با فراگیران است. همچنین رنگها میتواند باعث تمرکز افکار و یا دورکننده حواس فراگیر از یادگیری باشد. نتیجهگیری:در هزاره سوم، آموزش و پرورش دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است و انقلاب الکترونیکی یادگیری چندرسانهای را هم به نظام تعلیم و تربیت وارد کرده است. از آنجا که در این نوع یادگیری تصاویر و رنگها سبب ارتقاء کیفیت یادگیری میشوند، لازم است طراحان آموزشی از روانشناسی رنگها آگاهی داشته و تأثیر آن را بر عملکرد افراد بدانند.
Mirmoghtadaie Z, Miramirkhani S H, Taherian M. The Miracle of Colors in Health Education in the Third Millennium: Modeling on the Teachings of the Qur’an and Hadith. IHJ 2022; 7 (1) :40-60 URL: http://iahj.ir/article-1-266-fa.html
میرمقتدایی زهره سادات، میرامیرخانی سید حمید، طاهریان معصومه. اعجاز رنگها در سلامت آموزش هزاره سوم: الگوسازی بر اساس آموزههای قرآنی و احادیث. نشریه اسلام و سلامت. 1401; 7 (1) :40-60