[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
نمایه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: راه‌اندازی پایگاه جدید
..
تصاویر
AWT IMAGE   AWT IMAGE
..
:: دوره 7، شماره 1 - ( 4-1401 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 60-40 برگشت به فهرست نسخه ها
اعجاز رنگ‌ها در سلامت آموزش هزاره سوم: الگوسازی بر اساس آموزه‌های قرآنی و احادیث
زهره سادات میرمقتدایی ، سید حمید میرامیرخانی ، معصومه طاهریان*
دانشکده مجازی مدیریت و آمورش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، M_Taherian@sbmu.ac.ir
چکیده:   (2059 مشاهده)
سابقه و هدف: امروزه با کمک انقلاب الکترونیکی، انقلابی در حوزه تعلیم و تربیت در حال رخداد است. آموزش مبتنی بر مولتی‌­مدیا، درک مطالب و یادداری فراگیران را افزایش می‌دهد. با توجه به اینکه در هزاره سوم از چند­رسانه‌ای‌ها به‌­طور گسترده در امر آموزش استفاده می‌شود، هدف از این تحقیق بررسی نقش رنگ‌ها در ارتقاء یاددهی-یادگیری با تکنولوژی‌های نوین و الگوسازی بر اساس آموزه‌های قرآنی و احادیث به روش بررسی تطبیقی است.
مواد و روش‌ها: در این تحقیق در جهت شناسایی نقش رنگ‌ها در سلامت آموزش هزاره سوم از روش تحقیق کیفی استفاده شده است. بدین ترتیب که در گام اول به روش کتابخانه‌ای و با رویکرد مرور متون به بررسی مفهوم و اقسام رنگ در مفاهیم قرآنی و دینی پرداخته شد و در گام دوم با استفاده از الگوسازی مفهومی تأثیر رنگ‌ها در آموزش هزاره سوم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و فاکتورهای اثرگذار داخلی بر آموزش مورد شناسایی قرار گرفت.
یافته‌ها: در بازتاب هنری قرآن، رنگ و تصویرسازی نقش خاصی ایفا می‌کند و آن را دلالت بر قدرت الهی و ربانی می‌داند. همچنین در بحث تکنولوژی‌های نوین، انتخاب رنگ مناسب می‌تواند سبب افزایش خوانایی متن بر روی صفحه نمایش و مزایایی مثل به حداقل رسیدن بار شناختی و مانایی یادگیری شود و یکی از مؤثرترین راه‌های افزایش تعامل با فراگیران است. همچنین رنگ‌ها می‌تواند باعث تمرکز افکار و یا دورکننده حواس فراگیر از یادگیری باشد.
نتیجه‌گیری: در هزاره سوم، آموزش و پرورش دستخوش تغییرات بسیار زیادی شده است و انقلاب الکترونیکی یادگیری چند­رسانه‌ای را هم به نظام تعلیم و تربیت وارد کرده است. از آنجا که در این نوع یادگیری تصاویر و رنگ‌ها سبب ارتقاء کیفیت یادگیری می‌شوند، لازم است طراحان آموزشی از روان‌شناسی رنگ‌ها آگاهی داشته و تأثیر آن را بر عملکرد افراد بدانند.
واژه‌های کلیدی: رنگ، آموزش، هزاره سوم، الگوسازی، بررسی تطبیقی، تحقیق کیفی
متن کامل [PDF 1437 kb]   (975 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله مروری | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/5/10 | پذیرش: 1401/12/23 | انتشار: 1402/1/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirmoghtadaie Z, Miramirkhani S H, Taherian M. The Miracle of Colors in Health Education in the Third Millennium: Modeling on the Teachings of the Qur’an and Hadith. IHJ 2022; 7 (1) :40-60
URL: http://iahj.ir/article-1-266-fa.html

میرمقتدایی زهره سادات، میرامیرخانی سید حمید، طاهریان معصومه. اعجاز رنگ‌ها در سلامت آموزش هزاره سوم: الگوسازی بر اساس آموزه‌های قرآنی و احادیث. نشریه اسلام و سلامت. 1401; 7 (1) :40-60

URL: http://iahj.ir/article-1-266-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 4-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اسلام و سلامت Islam And Health Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4713