سابقه و هدف: تمامی اعضاء تیم درمان به ویژه پرستاران از لحاظ حرفه ای و اخلاقی مسئول مراقبت از بعد معنوی بیماران هستند. مداخله ی معنوی درکنار دیگر مداخلات پرستاری سبب تعادل بین جسم,روان و معنویت میشود, که گاهی جهت کسب سلامتی همه جانبه خواهد بود.شناسائی هوش معنوی و عوامل موثر بر آن به ویژه در دانشجویان پرستاری به عنوان ارائه دهندگان خدمات سلامتی در آینده نزدیک از اهمیت بالائی برخوردار است لذا این پژوهش با هدف تعیین میزان هوش معنوی و عوامل موثر بر آن در دانشجویان پرستاری دانشگاه قزوین در سال 1394 انجام گردید.
مواد و روش ها : در این مطالعه توصیفی– مقطعی، 185 دانشجوی در حال تحصیل در ترم های سوم تا هشتم مقطع کارشناسی به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفتند.جهت جمع آوری داده ها از فرم مشخصات فردی و پرسشنامه هوش معنوی عبدالله زاده پس از انجام روایی محتوا و پایایی به روش همسانی درونی استفاده گردید(α=0.87).داده ها در نهایت با نرم افزار Spss16 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: .میانگین نمره هوش معنوی در دانشجویان پرستاری 19/15±18/116 بود که نشاندهنده ی سطح بالایی از هوش معنوی می باشد.از میان متغیرهای حمعیت شناختی تنها علاقه به حرفه پرستاری دارای ارتباط مثبت و معناداری (P<0.05) بود. نمره هوش معنوی در میان افراد مونث بالاتر بود که از نظر آماری معنادار گزارش نگردید(P<0.05).
نتیجه گیری: سطح بالای هوش معنوی در میان دانشجویان پرستاری یکی از نقاط قوت و مطلوب برای ارائه مراقبت های پرستاری در این حرفه می باشد،از طرفی علاقه به حرفه پرستاری به عنوان یک متغیر موثر بر هوش معنوی نیز می تواند سبب بهبود عملکرد و ارائه مراقبت های پرستاری موثر به بیماران توسط دانشجویان پرستاری به عنوان پرستاران آینده کشور شود.
Emamgholian F, Mostafaie M, Hoseinabadi M, Keshavarz M. Spiritual Intelligence and its influencing factors in nursing students: a cross-sectional study. IHJ 2015; 2 (2) :16-22 URL: http://iahj.ir/article-1-111-fa.html
امامقلیان فاطمه، مصطفایی محمدرضا، حسین آبادی فراهانی محمدجواد، کشاورز مینا. هوش معنوی و عوامل موثر بر آن در دانشجویان پرستاری :یک مطالعه توصیفی -مقطعی. نشریه اسلام و سلامت. 1394; 2 (2) :16-22