[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
نمایه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: راه‌اندازی پایگاه جدید
..
تصاویر
AWT IMAGE   AWT IMAGE
..
:: دوره 4، شماره 1 - ( 3-1398 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 70-61 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه پنج بعد شخصیتی با میزان دینداری در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه مازندران
سید مهدی متولیان* ، سید مهدی حسینی شیروانی ، زهرا نوری
گروه پژوهشی آموزش و اشتغال زنان، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. ، m.motevaliyan@umz.ac.ir
چکیده:   (4848 مشاهده)
سابقه و هدف: دین همواره در زندگی انسانها نقش پر رنگی داشته است. در ایران هم بعنوان یک جامعه دینی تلاش شده است که نقش دین در زندگی پر رنگ­‌تر باشد. تحقیق حاضر به دنبال آن است که رابطه پنج بعد شخصیت را با دینداری در بین دانشجویان بررسی نماید.
مواد و روش‌ها: داده­‌ها بر اساس جدول نمونه­‌گیری کرجسی و مورگان از نمونه ۴۰۷ نفری دانشجویان دختر و پسر دانشگاه مازندران جمع‌­آوری شد. برای اندازه­‌گیری میزان دینداری از مقیاس گلاک و استارک و برای اندازه­‌گیری ابعاد شخصیتی از مقیاس مک کری و کاستا بهره برده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد پاسخگویان در ابعاد دینداری مناسکی، عاطفی و پیامدی نمره بالاتری داشتند. در ابعاد شخصیتی نیز در ابعاد روان رنجورخویی و خوشایندی نمره بالاتر و در ابعاد برون­‌گرایی، گشودگی و وظیفه­‌شناسی نمره پایین­‌تری کسب نمودند. همچنین نتایج نشان داد که ابعاد شخصیتی برون­‌گرایی، گشودگی و وظیفه­‌شناسی با میزان دینداری دانشجویان رابطه معنی‌­دار و مثبتی دارد و ابعاد روان رنجورخویی و خوشایندی با میزان دینداری دانشجویان رابطه معنی‌­داری ندارد. رگرسیون نیز ابعاد شخصیتی وظیفه­‌شناسی و گشودگی را بعنوان پیش‌­بینی­‌کننده دینداری دانشجویان نشان داد.
نتیجه‌گیری: با توجه به بالا بودن میزان روان رنجور­‌خویی دانشجویان، ضمن تلاش برای درمان آن، برای افزایش دینداری در بین دانشجویان دختر و پسر، به تفاوت ابعاد شخصیتی آنان توجه شود. بدین معنی که ابتدا با شناخت نوع شخصیت آنان و تمایلات آنان، نسبت به انتخاب شیوه تبلیغ دینی در بین آنان اقدام نمایند.
واژه‌های کلیدی: روان رنجور‌خویی، برون‌گرایی، گشودگی، خوشایندی، وظیفه‌شناسی، ابعاد دینداری، دانشجویان، ابعاد شخصیت
متن کامل [PDF 564 kb]   (1919 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/11 | پذیرش: 1397/10/10 | انتشار: 1398/6/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Motevaliyan S M, Hosseini Shirvani S M, Nouri Z. Relationship between five personality dimensions and religiosity between female and male students of Mazandaran University. IHJ 2019; 4 (1) :61-70
URL: http://iahj.ir/article-1-173-fa.html

متولیان سید مهدی، حسینی شیروانی سید مهدی، نوری زهرا. بررسی رابطه پنج بعد شخصیتی با میزان دینداری در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه مازندران. نشریه اسلام و سلامت. 1398; 4 (1) :61-70

URL: http://iahj.ir/article-1-173-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( 3-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اسلام و سلامت Islam And Health Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4660