گروه پژوهشی آموزش و اشتغال زنان، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. ، m.motevaliyan@umz.ac.ir
چکیده: (4848 مشاهده)
سابقه و هدف: دین همواره در زندگی انسانها نقش پر رنگی داشته است. در ایران هم بعنوان یک جامعه دینی تلاش شده است که نقش دین در زندگی پر رنگتر باشد. تحقیق حاضر به دنبال آن است که رابطه پنج بعد شخصیت را با دینداری در بین دانشجویان بررسی نماید. مواد و روشها: دادهها بر اساس جدول نمونهگیری کرجسی و مورگان از نمونه ۴۰۷ نفری دانشجویان دختر و پسر دانشگاه مازندران جمعآوری شد. برای اندازهگیری میزان دینداری از مقیاس گلاک و استارک و برای اندازهگیری ابعاد شخصیتی از مقیاس مک کری و کاستا بهره برده شد. یافتهها: نتایج نشان داد پاسخگویان در ابعاد دینداری مناسکی، عاطفی و پیامدی نمره بالاتری داشتند. در ابعاد شخصیتی نیز در ابعاد روان رنجورخویی و خوشایندی نمره بالاتر و در ابعاد برونگرایی، گشودگی و وظیفهشناسی نمره پایینتری کسب نمودند. همچنین نتایج نشان داد که ابعاد شخصیتی برونگرایی، گشودگی و وظیفهشناسی با میزان دینداری دانشجویان رابطه معنیدار و مثبتی دارد و ابعاد روان رنجورخویی و خوشایندی با میزان دینداری دانشجویان رابطه معنیداری ندارد. رگرسیون نیز ابعاد شخصیتی وظیفهشناسی و گشودگی را بعنوان پیشبینیکننده دینداری دانشجویان نشان داد. نتیجهگیری:با توجه به بالا بودن میزان روان رنجورخویی دانشجویان، ضمن تلاش برای درمان آن، برای افزایش دینداری در بین دانشجویان دختر و پسر، به تفاوت ابعاد شخصیتی آنان توجه شود. بدین معنی که ابتدا با شناخت نوع شخصیت آنان و تمایلات آنان، نسبت به انتخاب شیوه تبلیغ دینی در بین آنان اقدام نمایند.
Motevaliyan S M, Hosseini Shirvani S M, Nouri Z. Relationship between five personality dimensions and religiosity between female and male students of Mazandaran University. IHJ 2019; 4 (1) :61-70 URL: http://iahj.ir/article-1-173-fa.html
متولیان سید مهدی، حسینی شیروانی سید مهدی، نوری زهرا. بررسی رابطه پنج بعد شخصیتی با میزان دینداری در بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه مازندران. نشریه اسلام و سلامت. 1398; 4 (1) :61-70