گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران ، a.hamidvand58@gmail.com
چکیده: (4815 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش فردی یک ارتباط دو طرفه محسوب میشود که برای ایجاد یک ارتباط درست، هدفمند و موفق نیازمند رعایت اصولی از طرف هم مخاطب و هم آموزشدهنده میباشد. این مطالعه مروری با هدف بررسی صفات و ویژگیهای آموزشدهنده و مخاطب در برنامههای آموزش سلامت بر اساس تعالیم اسلامی انجام شده است. مواد و روشها: مطالعه حاضر در سال ۱۳۹۷ به شیوهی مروری روایتی انجام شد که با بررسی منابع معتبر اسلامی سیره و آموزههای پیامبر و امامان در مورد سلامت و تندرستی تهیه گردید. منابعی که برای انجام این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند شامل منابع دست اول، مقالات مرتبط در پایگاههای علمی معتبر مانند Magiran،Noormages ، SID از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۹۷ و کتب دینی بودند. همچنین کلیدواژههای استفاده شده شامل اسلام، سلامتی، آموزش، فراگیر و آموزشدهنده بودند. یافتهها: بر اساس بررسیهای انجام شده ویژگیهای آموزشدهنده شامل: سعه صدر، رعایت شخصیت دیگران، تخصص و تعهد، عمل به آموزشهایی که داده میشود، رعایت عدالت در آموزش، تقوا، رعایت نظم و وقت شناسی و غیره. ویژگیهای مخاطب نیز عبارت بود از: خوب گوش دادن، جدیت، یادداشت برداری، احترام به مربی، عمل به آن چیزی که یاد گرفته شده، مشورت و غیره. نتیجهگیری:صفات آموزشدهنده و یادگیرنده از دیدگاه اسلام در برگیرندهی اصول فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی است، خداوند در قرآن کریم برای آموزشگر و فراگیر صفاتی را تعیین کرده و در حقیقت آنها را در امر آموزش و یادگیری بدون اصول و راهنما رها نساخته است. پیشنهاد میشود صفات آموزشگر و فراگیر بر اساس تعالیم اسلامی بصورت کتابچه، قبل از آموزش در اختیار آنان قرار بگیرد.
Rezakhani Moghaddam H, Asadi A, Hamidvand A. Studying the characteristics of health educator and learner based on Islamic teachings: A narrative review. IHJ 2020; 5 (1) :76-83 URL: http://iahj.ir/article-1-205-fa.html
رضاخانی مقدم حامد، اسدی عبدالله، حمیدوند عدیل. صفات و ویژگیهای آموزشدهنده سلامتی و فراگیر بر اساس تعالیم اسلامی: یک مطالعه مروری روایتی. نشریه اسلام و سلامت. 1399; 5 (1) :76-83