[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
نمایه ها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: راه‌اندازی پایگاه جدید
..
تصاویر
AWT IMAGE   AWT IMAGE
..
:: دوره 5، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 41-31 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل محتوای کتاب‌های آموزش قرآن کل دوره ابتدایی بر اساس مؤلفه‌های نظام سلامت
محمد عظیمی*
گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، Mohammadazimi19861986@gmail.com
چکیده:   (4753 مشاهده)
سابقه و هدف: دوره ابتدایی، یکی از مهم‌­ترین دوره­‌های تحصیلی می‌­باشد و نقش مهمی در آشنا شدن دانش‌­آموزان با عقاید دینی و به‌­ویژه آموزش قرآن دارد. بنابراین هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتاب­‌های آموزش قرآن کل دوره ابتدایی بر اساس مولفه­‌های نظام سلامت است.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه توصیفی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کل کتاب­‌های آموزش قرآن دوره ابتدایی سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ است. ابزار پژوهش "آنتروپی شانون (Shanon Entropy)" می‌­باشد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد که در بررسی کل ۶ کتاب آموزش قرآن دوره ابتدایی، مولفه‌­ی مربوط به سلامت روانی با ۲۱۲ مورد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده و کمترین مقدار مربوط به محیط زیست با ۲ فراوانی است.
نتیجه‌گیری: در تحلیل محتوای کل کتب آموزش قرآن، مؤلفه‌های سلامت روان و سلامت تغذیه در مؤلفه‌های تحول نظام سلامت از محوریت مرکزی برخوردار است؛ اما توجه به سلامت محیط زیست، تحرک بدنی، حوادث ایمنی، رفتارهای پرخطر، کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و معلولیت در حد مطلوب نیست و لازم است این مؤلفه‌ها مورد توجه دست‌­اندرکاران و مولفان کتب درسی قرار گیرد. لذا برنامه‌­ریزی و تدوین دروس و کتاب­‌های تکمیلی مرتبط با قرآن و مفاهیم قرآنی و مؤلفه‌­های آن در دوره­‌های ابتدایی برای دبیران دروس تخصصی این پایه در ارتباط با قرآن، مفاهیم قرآنی و مؤلفه‌­های نظام سلامت پیشنهاد می­‌شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش بهداشت، ارتقای سلامت، آموزش قرآن، نظام سلامت، دوره ابتدایی
متن کامل [PDF 660 kb]   (1498 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/18 | پذیرش: 1399/7/6 | انتشار: 1399/6/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azimi M. Content analysis of teaching books on Qur'an in all elementary schools based on the components of the health system. IHJ 2020; 5 (2) :31-41
URL: http://iahj.ir/article-1-210-fa.html

عظیمی محمد. تحلیل محتوای کتاب‌های آموزش قرآن کل دوره ابتدایی بر اساس مؤلفه‌های نظام سلامت. نشریه اسلام و سلامت. 1399; 5 (2) :31-41

URL: http://iahj.ir/article-1-210-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه اسلام و سلامت Islam And Health Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4660