گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران ، Mohammadazimi19861986@gmail.com
چکیده: (4753 مشاهده)
سابقه و هدف: دوره ابتدایی، یکی از مهمترین دورههای تحصیلی میباشد و نقش مهمی در آشنا شدن دانشآموزان با عقاید دینی و بهویژه آموزش قرآن دارد. بنابراین هدف این پژوهش تحلیل محتوای کتابهای آموزش قرآن کل دوره ابتدایی بر اساس مولفههای نظام سلامت است. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کل کتابهای آموزش قرآن دوره ابتدایی سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ است. ابزار پژوهش "آنتروپی شانون (Shanon Entropy)" میباشد. یافتهها: نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد که در بررسی کل ۶ کتاب آموزش قرآن دوره ابتدایی، مولفهی مربوط به سلامت روانی با ۲۱۲ مورد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده و کمترین مقدار مربوط به محیط زیست با ۲ فراوانی است. نتیجهگیری:در تحلیل محتوای کل کتب آموزش قرآن، مؤلفههای سلامت روان و سلامت تغذیه در مؤلفههای تحول نظام سلامت از محوریت مرکزی برخوردار است؛ اما توجه به سلامت محیط زیست، تحرک بدنی، حوادث ایمنی،رفتارهای پرخطر، کنترل و پیشگیری از بیماریها و معلولیت در حد مطلوب نیست و لازم است این مؤلفهها مورد توجه دستاندرکاران و مولفان کتب درسی قرار گیرد. لذا برنامهریزی و تدوین دروس و کتابهای تکمیلی مرتبط با قرآن و مفاهیم قرآنی و مؤلفههای آن در دورههای ابتدایی برای دبیران دروس تخصصی این پایه در ارتباط با قرآن، مفاهیم قرآنی و مؤلفههای نظام سلامت پیشنهاد میشود.
Azimi M. Content analysis of teaching books on Qur'an in all elementary schools based on the components of the health system. IHJ 2020; 5 (2) :31-41 URL: http://iahj.ir/article-1-210-fa.html
عظیمی محمد. تحلیل محتوای کتابهای آموزش قرآن کل دوره ابتدایی بر اساس مؤلفههای نظام سلامت. نشریه اسلام و سلامت. 1399; 5 (2) :31-41