1- مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، پژوهشکده بیماریهای غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران. 2- گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران ، dr.leilaasadi@gmail.com
چکیده: (78 مشاهده)
سابقه و هدف:یکی از مهمترین ارکان جامعه دینی، پایبندی به حجاب و عفاف است. در قرآن کریم و در احادیث معصومین بارها به آن اشاره شده است. رعایت اخلاق و پوشش حرفهای باعث آرامش بیماران و حرفهایگرایی در محیطهای بهداشتی درمان میشود. هدف از این مقاله مروری، بررسی نقش حجاب و عفاف از منظر قرآن و اهمیت رعایت اخلاق و پوشش حرفهای در کادر درمان میباشد. مواد و روشها:مطالعه حاضر به شکل مروری نقادانه با استفاده از جستجوی کتابخانهای و بررسی آیات قرآن کریم و جستجوی اینترنتی در پایگاههای اطلاعاتی فارسی و انگلیسی شامل SID، Magiran، ایرانداک، IranMedex، Google Scholar و PubMed با کمک کلیدواژههایی شامل حجاب، عفاف، اخلاق و پوشش حرفهای بدون بازه زمانی انجام گرفت. در ابتدا به بررسی تعداد ۷۲ سند مطالعاتی در این حـوزه پرداخته شد و نهایتا ۱۳ مستند مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها:از منظر قرآن، حجاب به معنی حایل و مانع هم میباشد، ولی اکثر نظر فقها حجاب را منظر ظاهری، گفتاری و رفتاری مورد تحلیل قرار میدهند و آثار مفید آن را در زندگی فردی، اجتماعی تبیین میکنند. همچنین عفاف به معنای خودنگهداری و بازداشتن نفس انسانی از محرمات و خواهشهای شهوانی میباشد. دانشجویان و کادر درمان ملزم به رعایت اخلاق و پوشش حرفهای در اکثر دانشگاههای دنیا هستند. نتیجهگیری:حجاب در قرآن نه تنها به معنای محدودیت فیزیکی، بلکه بهعنوان ابزاری چندبعدی برای حفظ حرمت فرد، ارتقای سلامت روانی و تقویت پایههای اجتماعی است. این مفهوم با اصول اخلاق حرفهای در محیط درمان همپوشانی دارد؛ بنابراین، آموزش مفاهیم دینی حجاب و عفاف در کنار استانداردهای اخلاق حرفهای میتواند به بهبود کیفیت خدمات بهداشتی-درمانی و تقویت اعتماد بیماران کمک کند.
Bokaei M, Asadi L. Hijab and chastity from the perspective of the Holy Quran and the importance of observing ethics and professional dress code among medical staff. IHJ 2025; 10 (1) :85-94 URL: http://iahj.ir/article-1-320-fa.html
بکائی مهشید، اسدی لیلا. حجاب و عفاف از منظر قرآن کریم و اهمیت رعایت اخلاق و پوشش حرفهای در کادر درمان. نشریه اسلام و سلامت. 1404; 10 (1) :85-94