دانشگاه علوم پزشکی گناباد ، drtavakolizadehj@yahoo.com
چکیده: (11296 مشاهده)
مقدمه و هدف: اخیرا رویکرد مثبت به بهداشت روان گسترش یافته و بر مفهوم بهزیستی روانشناختی با مؤلفه های مثبتی مانند عزت نفس، روابط اجتماعی مناسب و رضایتمندی تأکید شده است. چنین برداشتی از سلامت روانی به نظر می رسد با مذهب که نقش مهمی در تکوین ویژگی های انسانی دارد در ارتباط باشد. این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین جهت گیری مذهبی و بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال تحصیلی 91-1390 انجام گرفته است. مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی (توصیفی – تحلیلی) 320 نفر از دانشجویان مقاطع و رشته های مختلف تحصیلی به شیوه نمونه گیری چندمرحله ای تصادفی انتخاب شده و با پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی ریف و جهتگیری مذهبی آلپورت مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-16 و آزمونT مستقل و ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: نتایج نشان داد بین بهزیستی روانشناختی و جهتگیری مذهبی درونی رابطه ای وجود نداشته (128/0 P= و R=0/177) در حالی که بین بهزیستی روانشناختی و جهتگیری مذهبی بیرونی رابطه منفی وجود دارد (009/0P= و R=-0/199) . همچنین بین دو جنس از نظر جهت گیری مذهبی بیرونی تفاوت معنی داری موجود بود به نحوی که پسران نسبت به دختران از جهتگیری مذهبی بیرونی بیشتری برخوردار بودند ( 007/ 0 P=). بین سن و جهت گیری درونی نیز رابطه مستقیم و معنی داری مشاهده شد، به گونه ای که با افزایش سن، دانشجویان از جهتگیری مذهبی درونی بیشتری برخوردار بودند (012/0 P= و R=0/158). نتیجه گیری: با توجه با رابطه منفی جهتگیری مذهبی بیرونی با بهزیستی روانشناختی توصیه می شود دانشجویان برای کمک به ارتقاء سلامت روانی خود، به تقویت باورهای دینی با جهتگیری درونی توجه بیشتری نمایند.
sadeghi S, sadeghi O, khodadadi Z, tavakolizadeh J, tolidei H. The relationship between religious orientation and psychological well-being in Students of medical university of Gonabad in 91-1390 . IHJ 2015; 1 (4) :57-63 URL: http://iahj.ir/article-1-56-fa.html
صادقی سجاد، صادقی امید، خدادادی زهره، توکلیزاده جهانشیر، تولیده ای حمیدرضا. رابطه جهت گیری مذهبی با بهزیستی روانشناختی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال تحصیلی 91-1390. نشریه اسلام و سلامت. 1393; 1 (4) :57-63