مقدمه و هدف: یکی ا زشیوه های موثر برای افزایش ظرفیت انسان برای مقابله با ناملایمات زندگی عنصر دین و مذهب است و یکی از مهمترین ابزار جهت حفظ و تقویت سلامت روانی انس با قرآن و بهره گیری از تعالیم و والای آن است. اهمیت دادن به بحث سلامت روان و درمان مشکلات روانی دانشجویان بسیار حائز اهمیت است لذا این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین انس با قرآن با سلامت روان در دانشجویان طراحی و اجرا گردید.
مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی همبستگی بود که بر روی143 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان1391 اجرا شد. نمونه ها به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شده و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای شامل اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه انس با قرآن و پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ جمع آوری و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی در نرم افزار spss11.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میانگین سنی دانشجویان 3.5±22.18 سال و 53.1 درصد زن بودند. نتایج نشان داد که انس با قرآن کریم 53.1 درصد دانشجویان بالا، 24.5% پایین و 11.2 دانشجویان مبتلا به اختلال روان بودند. نتایج نشان داد که دانشجویان سالم انس با قرآن بیشتری نسبت به افراد مبتلا به اختلالات روان داشتند(0.01 p<) هم چنین ارتباط معکوس و معنی داری بین میزان انس با قرآن با افسردگی و اضطراب دانشجویان یافت شد. نتیجه گیری : با توجه به میزان انس با قرآن دانشجویان و ارتباط ان با سلامت روان انها، به نظر می رسد تقویت و بهبود انس با قرآن راهی اساسی جهت پیشگیری و بهبود مشکلات و اختلالات روان می باشد. هم چنین کمبود وقت و عدم برنامه ریزی صحیح و کمبود برنامه های آموزشی جذاب در محیط دانشگاه از عوامل تاثیر گذار در دوری از قرآن در دانشجویان است لذا می توان با تدابیر مناسب و برنامه ریزی صحیح و تغییر سیاستگذاری در برنامه های فرهنگی، در جهت افزایش میزان انس با قرآن و بالتبع سلامت روان آنها گام های موثری را برداشت.
Aghajani M, Mirbagher N. The relationship between familiarity with the Quran and mental health in nursing students. IHJ 2015; 1 (4) :7-13 URL: http://iahj.ir/article-1-75-fa.html
آقاجانی محمد، میرباقر ندا. بررسی رابطه بین انس با قرآن و سلامت روان در دانشجویان پرستاری. نشریه اسلام و سلامت. 1393; 1 (4) :7-13