سابقه و هدف: بهزیستی روانشناختی ازجمله مباحث مطرح در حوزه نگرش مثبت است. در دهههای اخیر توجه جدیای به آن مبذول گشته است. تعاریف متعدد و نیز تبیین انواع مختلفی از بهزیستی روانشناختی امروزه در جهان علم بسیار رایج شده است. در این بین نقش نگرشهای مثبت به طور عام و بهزیستی روانشناختی بهطور اخص جای کندوکاو علمی دارد. بر همین اساس، پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش آرامش روانشناختی مبتنی بر آموزههای اسلامی بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان پسر مدارس شاهد میپردازد. مواد و روشها: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. با روش نمونهگیری در دسترس مدرسه پسرانه شاهد انتخاب و در مرحله بعد از میان سه کلاس هشتم و با استفاده از جدول کوکران و فرمول تعدیل نمونه بهطور تصادفی 15 نفر پسر در گروه کنترل و 15 نفر پسر در گروه آزمایش قرار گرفتند، برای سنجش بهزیستی روانشناختی از پرسشنامه ریف (1989) استفاده شد. با استفاده از روش تحلیل کوواریانس دادهها تحلیل شدند. یافتهها: بین دو گروه آزمایش و کنترل به جزء خودمختاری و تسلط بر محیط تفاوت معناداری دیده شد. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان اظهار داشت که آرامش روانشناختی مبتنی بر آموزههای اسلامی تأثیر معناداری بر بهزیستی روانشناختی دارد.
Effectiveness of Psychological tranquility based on Islamic teachings on psychological well-being in shahed school Boy students. IHJ 2015; 1 (4) :41-48 URL: http://iahj.ir/article-1-81-fa.html
فرشاد محمد رضا، کلانتر کوشه سید محمد، فرحبخش کیومرث. اثربخشی آموزش آرامش روانشناختی مبتنی بر آموزههای اسلامی بر بهزیستی روانشناختی دانش آموزان پسر مدارس شاهد. نشریه اسلام و سلامت. 1393; 1 (4) :41-48