سابقه و هدف: کیفیت زندگی امروزه یکی از پدیدههای مهم سلامتی به شمار میآید که شناسایی عوامل دخیل در آن میتواند به افزایش و بهبود کیفیت زندگی کمک کند، لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سلامت معنوی در تبیین کیفیت زندگی دانشجویان انجام شد.
مواد و روشها: طرح پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است، جامعهی آماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 94-1393 بود. حجم نمونه برآورد شده 100 نفر بود که به صورت نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای اندازهگیری شامل مقیاس سلامت معنوی و پرسشنامه کیفیت زندگی(36 SF-) و همچنین برگهی اطلاعات جمعیتشناختی دانشجویان بود. برای تحلیل دادههای حاصله، علاوه بر آمار توصیفی از روشهای آمار استنباطی مثل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه، آزمون تی مستقل نیز استفاده شد. نرمافزار مورد استفاده SPSS نسخه 19 بود.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین سلامت معنوی و کیفیت زندگی در دانشجویان رابطه مثبت معناداری مشاهده شد(244/0r=). بین کیفیت زندگی با ابعاد سلامت معنوی، یعنی بُعد وجودی(199/0 r=) و بُعد مذهبی(225/ 0 r=) رابطه معناداری وجود داشت و سلامت معنوی توانست 15.3% واریانس کیفیت زندگی را در بین دانشجویان پیشبینی کند(001/0P<). بین دو گروه از دانشجویان دختر و پسر در متغیرهای کیفیت زندگی و سلامت معنوی تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین نتایج نشان داد که بیشتر دانشجویان در طبقهی متوسط سلامت معنوی قرار داشتند.
نتیجهگیری: با توجه به رابطه بین متغیرهای پژوهش، بهتر است با تدارک بستهها و آموزشهایی در قالب کلاس و کارگاه آموزشی، برای افزایش سلامت معنوی در جهت بالا بردن میزان کیفیت زندگی دانشجویان، برنامهریزی مناسب توسط مسئولین دانشگاهها انجام شود.
Shahbazirad A, Momeni K, Mirderikvand F. The role of spiritual health in prediction of the quality of life of students in Razi University of Kermanshah during academic year of 2014-2015. IHJ 2015; 2 (1) :45-50 URL: http://iahj.ir/article-1-99-fa.html
شهبازی راد افسانه، مومنی خدامراد، میردریکوند فضل اله. نقش سلامت معنوی در تبیین کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 94-1393. نشریه اسلام و سلامت. 1394; 2 (1) :45-50