گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران ، m.yadollahpour@mubabol.ac.ir
چکیده: (2790 مشاهده)
سابقه و هدف: فرزندآوری یکی از مولفههای مهم دانش جمعیت است و دانشجویان پزشکی با توجه به طولانی بودن مدت تحصیل و شرایط نامساعد اقتصادی در طول تحصیل نیازمند بررسی دقیقتر پیرامون مساله باروری و فرزندآوری میباشند. مطالعه حاضر با هدف تعیین نگرش دانشجویان دوره کارورزی و دستیاری پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ پیرامون مساله فرزندآوری در چهار محور اقتصادی، فرهنگی اجتماعی، اعتقادی و جسمانی هویتی انجام گردید. مواد و روشها: این مطالعه به صورت توصیفی تحلیلی بوده که به صورت تصادفی بر روی دانشجویان دورههای تخصصی و کارورزی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال ۱۳۹۸-۱۳۹۷ انجام شد و از پرسشنامه نگرش فرزندآوری موسوی حاوی ۶۴ سوال استفاده شد. بر اساس مطالعات قبلی حجم نمونه ۱۴۰ نفر در نظر گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری ANOVA، T-test و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. یافتهها: در بررسی متغیر فرزندآوری ۷۹/۹% از افراد نگرش مثبت و ۲۰/۱% از افراد نگرش منفی به فرزندآوری داشتند. شاخص اعتقادی در مردان ۱۰/۹۰±۳۵/۳۷ بطور معنیداری بیشتر از زنان ۱۰/۵۰±۲۹/۱۱ بود (۰/۰۰۱=P). در بررسی متغیرهای فرزندآوری بر اساس تاهل، با توجه به نتیجه آزمون تی تست مستقل شاخصهای اقتصادی در افراد مجرد ۵/۴۷±۳۰/۵۹ بطور معنیداری بیشتر از افراد متاهل ۶/۴۸±۲۶/۱۰ (۰/۰۰۱>P)، اعتقادی در افراد متاهل ۹/۵۷±۳۸/۱۲ بطور معنیداری بیشتر از افراد مجرد ۱۰/۳۰±۲۸/۵۹ (۰/۰۰۱>P) بود. نتیجهگیری:مطالعه حاضر نشان داد که عامل اعتقادی میتواند تمایل به فرزندآوری را در مقابل فشارهای اقتصادی افزایش دهد.
Naghipour F, Yadollahpour M H, Bakouei F, Hosseini S R, Khafri S. Studying childbearing attitude among interns and residents of Babol University of Medical Sciences in the academic year of 2018-2019. IHJ 2021; 6 (1) :108-114 URL: http://iahj.ir/article-1-252-fa.html
نقی پور فرشته، یدالله پور محمدهادی، باکویی فاطمه، حسینی سید رضا، خفری ثریا. بررسی نگرش فرزندآوری در دانشجویان مقطع کارورزی و دستیاری دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال تحصیلی 1398-1397. نشریه اسلام و سلامت. 1400; 6 (1) :108-114